Portefeuillehouder
L. Verbeek (rijkstaken, veiligheid)
C. Smelik (bestuurlijke vernieuwing)
J. Fackeldey (bestuurlijke zaken)
M.A. Rijsberman (Europa, INTERREG)
Versterkte belangenbehartiging
Doel (2019-2023)
De mogelijkheden om, in samenwerking met andere overheden, de belangenbehartiging van de provincie Flevoland te versterken zijn benut.
Doelrealisatie
Provincie Flevoland heeft haar beïnvloedingskanalen in Europa, Den Haag en regionaal optimaal ingezet en voorwaarden geschapen om schade te herstellen, de doorontwikkeling van Flevoland te faciliteren en in regionale samenwerking de economische structuur in MRA en Noordelijk Flevoland te versterken.
Activiteiten 2020
- Als gevolg van de coronacrisis was 2020 voor de belangenbehartiging in Den Haag een vreemd jaar. Fysieke ontmoetingen hebben we veranderd in digitale communicatie. Desondanks hebben we de belangen van Flevoland bestuurlijk en ambtelijk onder de aandacht te brengen. Dossiers als ziekenhuiszorg, circulaire economie, cultuur, de Maritieme Service Haven Flevoland, de transitieregio status in het Europese cohesiebeleid, en windenergie zijn hiervan voorbeelden. We hebben voor het woondossier (de 100.000 extra woningen) zelfs de gelegenheid gekregen in twee achtereenvolgende technische briefings het Flevolandse beleid toe te lichten. Op een aantal gebieden, zoals energietransitie, en stikstof om strategische en bestuurlijke redenen via IPO of MRA (infra, mobiliteit MIRT). Het aanvankelijk beoogde Flevoland Event in het Haagse Nieuwspoort (begin september) hebben we op het laatste moment moeten afblazen.
- In de Europese lobby heeft Flevoland zich met name ingespannen voor Europese investeringsfondsen voor regionale (economische) ontwikkeling. Voor deze lobby is Flevoland namens de 12 provincies bestuurlijk dossierhouder. De lobby heeft erin geresulteerd dat Flevoland voor de periode 2021-2027 gebruik kan maken van EU-steun voor regionaal economische ontwikkeling (zie tekst lobby EU-programma’s).
- De onderhandelingen voor het Brexit-akkoord waren een ander belangrijk EU-dossier. Hierbij was de lobby gericht op compensatie voor de economische impact, met name voor de visserijsector, agrofood, transport en mobiliteit door middel van een Brexit Adjustment Reserve (BAR). Een derde belangrijk lobbydossier voor Flevoland was de EU-aanpak van de coronacrisis, het EU steunpakket Next Generation EU met voor Flevoland relevante corona herstelmaatregelen zoals het Recovery Assistance for Cohesion and Territories of Europe (REACT EU) en het Recovery & Resilience Fund. Gedeputeerde Rijsberman maakte op verzoek van het Duits EU-voorzitterschap een advies hierover namens het Europees Comité van de Regio’s.
- We hebben als provincie op basis van een Actieplan Europa 2020 ons gericht ingezet op EU-beleidsinitiatieven 2020. De thema’s zijn strategisch gelinkt aan de het coalitieakkoord. Op deze wijze hebben we concreet en flexibel invulling gegeven aan de belangenbehartiging in Brussel.
- Samen met de Randstadprovincies is een ‘Convenant Regio Randstad’ opgesteld waarin vastgelegd is op welke Europese lobbythema’s in Randstadverband gezamenlijk wordt opgetrokken.
- Ter realisatie van de ambities gericht op jongerenparticipatie, talentontwikkeling en -instroom voor het bedrijfsleven van Flevoland is 2020 en 2021 een budget beschikbaar gesteld van jaarlijks € 202.800 voor deelname in het project 'AER Eurodyssey'. In 2020 is een uitgebreide verkenning gedaan naar de mogelijkheden om de gewenste ambities voor het bedrijfsleven van Flevoland via het AER te behalen. Uitkomst hiervan is dat de lasten niet opwegen tegen de baten. Het oorspronkelijk budget voor het project 'AER Eurodyssey' komt hiermee te vervallen en zal ten bate komen van de algemene middelen.
- We hebben in IPO-verband intensief overlegd met het rijk over diverse wetgevingsprocessen. Daarbij kunnen onder andere worden genoemd Omgevingswet, de stikstofregelgeving, de Wet open overheid en diverse onderwerpen op het gebied van natuur, milieu, duurzaamheid en de energietransitie.
- Ook in regionaal verband hebben we verder gebouwd aan de toekomstige ontwikkeling van onze provincie. Via de Metropool Regio Amsterdam zijn we in gesprek met het rijk over de grote opgaven in deze regio, uiteenlopend van woningbouw, via bereikbaarheid (bijvoorbeeld de bestuurlijke overleggen Meerjaren Infrastructuur, Ruimte en Transport) naar leefbaarheid en gezondheidszorg. Duurzaamheid, werkgelegenheid, natuur en cultuur hangen daarmee nauw samen. Verkend wordt hoe we de contacten met de regio Zwolle kunnen intensiveren; deze dragen bij aan de meerzijdige oriëntatie van onze provincie. Samen met de provincie Gelderland zijn we betrokken bij het opstellen van een gezamenlijke gebiedsagenda voor de gemeenten 'Ermelo-Harderwijk-Zeewolde' en het versterken van de onderlinge samenwerking tussen deze gemeenten.
- De provincie Flevoland heeft samen met Almere en Lelystad, als deelregio Flevoland, in de Regiegroep van MRA veelvuldig afstemming gezocht over de uitvoering van de agenda van de MRA. Onze deelregio kan en wil een groot aandeel nemen in de aanpak van grote maatschappelijke opgaven in termen van woningbouw, werkgelegenheid, bereikbaarheid, klimaat, onderwijs en arbeidsmarkt, natuur- en recreatie.
- Naar aanleiding van de evaluatie van de MRA in het voorjaar van 2019 zijn voorstellen gepresenteerd over de governance van de MRA. Zo moet een vereenvoudiging van de overlegstructuur zorgen voor meer daadkracht, slagvaardigheid en draagvlak. Ook is gekozen voor een aantal thema’s waarop de MRA zich wil profileren en excelleren.
- We hebben met het samenwerkingsverband Regio Zwolle overleg gestart over intensivering van de samenwerking, waarbij de nadruk ligt op de economische ontwikkeling en in het verlengde hiervan op de thema’s 'Mobiliteit en bereikbaarheid', 'Human capital' en 'Duurzaamheid'.
Flevoland als actieve partner in de EU
Doel (2019-2023)
Flevoland is een actieve regionale partner in Europese instellingen, Europese regionale netwerken en samenwerkingsverbanden.
Doelrealisatie
Op de voor Flevoland relevante thema's heeft Flevoland opgetreden als regionale partner en is bestuurlijke en politieke invloed uitgeoefend.
Activiteiten 2020
- We hebben in diverse EU-instituten en netwerken geparticipeerd om Flevolandse belangen onder de aandacht te brengen. In het Comité van de Regio’s (CvdR) is Flevoland lid van de commissie voor Investeringsfondsen en Transport en is Flevoland vicevoorzitter van de Brexit Group. Gedeputeerde Rijsberman was namens het CvdR rapporteur voor Europees economisch herstel in het licht van de coronacrisis.
- We hebben waar nodig beleidsinitiatieven en wetgeving beïnvloed. In onze lobby hebben we ons met name gericht op Europees regionaal beleid (EU-investeringsfondsen), de Europese strategie voor slimme en duurzame mobiliteit en Europees visserijbeleid. Via de Randstadsamenwerking in Brussel hebben we de Europese beleidsagenda in haar volle breedte gevolgd.
- Het Europees netwerk CPMR (Conference of Peripheral Maritime Regions) heeft Flevoland een goed platform geboden voor haar lobby voor visserijbelangen, mobiliteit, fondsen en Brexit. Flevoland is voorzitter van de CPMR Noordzee Brexit Taskforce. Ook de Assembly of European Regions (AER) heeft Flevoland relevante kennis en netwerken geboden op de terreinen Meerjaren Financieel Kader, nieuwe EU-fondsen, de Green Deal en slimme en duurzame mobiliteit.
- Vanwege de coronamaatregelen heeft het werkbezoek van GS tijdens de European Week of the Regions geen doorgang gevonden. De Europese Week vond in 2020 voor de eerste keer in digitale vorm plaats. Uit de circa 500 workshops is voor PS en de provinciale organisatie een selectie gemaakt van de voor de provincie relevante thema’s, zoals 'Slimme en duurzame mobiliteit', 'de Green Deal' en 'de EU-Digitaliseringsstrategie'. Ook het werkbezoek van de Nederlandse delegatie naar het Comité van de regio’s naar Lelystad (13 maart) is vanwege corona afgelast.
- We participeren in het Eurodyssey programma (AER) zodat jongeren internationale werkervaring opdoen en bedrijven innovatie- en internationale impulsen ontvangen. Deze vorm van internationale uitwisseling draagt bovendien bij aan grotere cohesie binnen Europa (zie ook programmaonderdeel 3.1).
- Het afgelopen jaar stond in het teken van de besluitvorming over de volgende Europese meerjaren begroting (Meerjaren Financieel Kader) en regionale investeringsprogramma’s van 2021 tot 2027. Door een succesvolle lobby kunnen provincies opnieuw aanspraak maken op diverse Europese financieringsprogramma’s voor hun regionale ontwikkeling.
- Flevoland heeft via de rapporteurschappen in de commissie COTER van gedeputeerde Rijsberman gepleit voor investeringsmiddelen in alle regio’s, inclusief de regio’s in rijke lidstaten met vergroening van fondsen. Als reactie op coronacrisis heeft de Commissie nieuwe Europese fondsen gelanceerd, gericht op regionaal economisch herstel. In mei verscheen het EU Herstelinstrument van € 750 miljard, waaronder het REACT-EU pakket voor de transitie naar een weerbare, groene en digitale economie en een Herstel Faciliteit.
- Er is een overzicht gemaakt van EU-financieringsregelingen voor de Flevolandse culturele instellingen. Ook is in beeld gebracht welke VN Sustainable Development Goals (SDG's) raakvlakken hebben met Flevolands beleid.
Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur
Doel (2019-2023)
Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur.
Doelrealisatie
Door te investeren in de regionale bestuurlijke samenwerking, een open bestuursstijl, veiligheid en de weerbaarheid in Flevoland is de effectiviteit van het bestuur verbeterd.
Activiteiten 2020
- We hebben op basis van de Omgevingsvisie en het Interbestuurlijk programma geconstateerd dat bestuurlijke samenwerking in de regio noodzakelijk is. In het regionaal manifest 'Wij zijn Flevoland!' hebben we verwoord wat onze gezamenlijke thema’s zijn en hoe Flevoland een bijdrage wil leveren aan de oplossing van maatschappelijke vraagstukken. Het manifest is een concreet aanbod aan een volgend kabinet. De bestuurlijke conferentie in het najaar heeft de regionale samenwerking een impuls gegeven.
- We hebben in het kader van bestuurlijke vernieuwing en participatie een aantal voorstellen voorbereid. Ook bij de (uitgestelde) invoering van de Omgevingswet is de betrokkenheid van de inwoners van Flevoland een relevant onderwerp bij de voorbereiding op de implementatie.
- De invoering van de Wet Open Overheid is vertraagd. Naast een gezamenlijke afstemming is de voorbereiding op de Wet open overheid ter hand genomen.
- Om inhoud te geven aan ‘open overheid’ voor Flevoland zijn technische randvoorwaarden ingevuld in het kader van de Meerjarenaanpak Bedrijfsvoering. Via onze website hebben we inmiddels open data beschikbaar kunnen stellen. Voor de verdere aanpak hebben we ons aangesloten op de interprovinciale samenwerking op dit terrein.
- Vanuit zijn rijkstaken heeft de commissaris van de Koning de bestuurlijke verhoudingen en bestuurlijke integriteit in de provincie bevorderd. Het onderwerp integriteit is regelmatig besproken in overleggen met colleges, raden en burgemeesters.
- We hebben diverse Bibob-onderzoeken inzake integriteit bij aanbestedingen uitgevoerd.
- We hebben een weerbaarheidsscan van de provinciale organisatie opgesteld. Op basis van deze scan is een aantal prioriteiten voor de organisatie vastgesteld en uitgewerkt. Daarbij kan worden gedacht aan onder meer screening van kwetsbare functies, training en bewustwording van specifieke groepen, meldpunt ondermijning. Om de bewustwording bij PS rond ondermijning te vergroten is een statenacademie voorbereid die in januari 2021 heeft plaatsgevonden. Bovendien is een ambtelijk en bestuurlijk protocol agressie en geweld voorbereid voor besluitvorming.
- We hebben samen met de gemeenten een Flevolandse norm aanpak ondermijning opgesteld. Deze wordt in 2021 bestuurlijk vastgesteld. Deze norm voorziet in een eenduidige lijn met name in de preventieve aanpak en het bijbehorende instrumentarium.
- In dat kader heeft de provincie de gemeenten een incidentele bijdrage gegeven voor een aansluiting van alle gemeenten op Meld Misdaad Anoniem. Vanuit de impuls Vakantieparken van het rijk heeft de gemeente Dronten een bijdrage gekregen voor een project. Het Keurmerk voor Veilig Ondernemen (de provincie heeft deelgenomen aan de werkgroep) voor Flevokust is toegekend. We hebben inbreng geleverd in de aanpak veiligheid buitengebied en in kaart gebracht waar ondermijning de provinciale beleidsvelden raakt bijvoorbeeld in recreatie en toerisme, en hoe we kunnen bijdragen aan het voorkomen van ondermijning.
- We hebben geïnvesteerd in de verdere professionalisering van de provinciale rol op veiligheid en de positie van de commissaris als rijksheer daarin. Daarvoor hebben we de relevante netwerken op landelijk en interprovinciaal niveau en in de eigen regio onderhouden en verstevigd. In de organisatie hebben we het thema 'Veiligheid' beter ingebed; daarop wordt de komende tijd gericht regie gevoerd. Daartoe hebben we factsheets veiligheid opgesteld.
- Wij hebben deelgenomen aan de overleggen van het regionaal beleidsteam (RBT) voor het bestrijden van de pandemie en PS en het college op de hoogte gehouden van de voortgang door onder meer een voorlichtingsmoment met de GGD te organiseren en relevante informatie door te sturen.
Middelen
7.1 Bestuur | Rekening 2019 | Begroting 2020 ontwerp | Begroting 2020 na wijziging | Rekening 2020 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.993 | 2.107 | 2.107 | 1.677 | 429 |
Baten | -40 | -27 | -27 | -37 | 10 |
Saldo | 2.954 | 2.080 | 2.080 | 1.640 | 440 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Hogere lasten storting voorziening 'APPA' | -215 | 0 | -215 |
2. Lagere lasten IPO door detachering | 122 | 0 | 122 |
3. Lagere lasten representatie GS | 203 | 0 | 203 |
4. Lagere lasten voor fiscale compensatie dienstauto's | 88 | 0 | 88 |
5. Subsidieprogramma ondermijning onlangs gestart | 80 | 0 | 80 |
Overige kleine verschillen | 151 | 0 | 151 |
Totaal lasten | 429 | 0 | 429 |
Baten | |||
Overige kleine verschillen | 10 | 0 | 10 |
Totaal baten | 10 | 0 | 10 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Hogere lasten storting voorziening 'APPA'
Jaarlijks wordt op balansdatum bepaald in hoeverre een onttrekking of storting aan de voorziening 'APPA' (pensioenen (oud) GS-leden) gedaan dient te worden om de toekomstige verplichtingen te kunnen dekken. Een externe pensioenuitvoerder stelt op basis van actuariële berekeningen vast in hoeverre een storting of onttrekking noodzakelijk is. Er bleek ruim € 0,5 mln. benodigd waar ruim € 0,3 mln. geraamd was.
2. Lagere lasten IPO door detachering
Binnen het IPO zijn 2 medewerkers van de provincie Flevoland tijdelijk gedetacheerd geweest in de 2e helft van 2020. Deze bijdrage in natura zorgt voor een lagere last aan het IPO.
3. Lagere lasten representatie GS
Mede vanwege corona zijn de GS-representatie kosten flink lager dan voorgaande jaren. Veel zaken worden digitaal of anders gedaan dan voorheen, waardoor bijvoorbeeld reis- en verblijfkosten lager zijn.
4. Lagere lasten voor fiscale compensatie dienstauto's
Bij privé-gebruik van de dienstauto hebben de GS-leden recht op een fiscale compensatie. In 2020 is hier nauwelijks gebruik van gemaakt.
5. Subsidieprogramma ondermijning onlangs gestart
Vanuit het Rijk zijn middelen ontvangen voor de ondermijning binnen vakantieparken. In 2020 is gestart met de subsidieverstrekking aan gemeenten om deze specifieke problematiek aan te pakken. Dit heeft geleid tot de eerste subsidieverlening. In 2021 zullen de resterende middelen voor dit doel worden ingezet.