Portefeuillehouder
J. de Reus
De bereikbaarheid van Flevoland is verbeterd t.b.v. het goed kunnen functioneren van onze samenleving
Doel (2019-2023)
De bereikbaarheid van Flevoland is verbeterd t.b.v. het goed kunnen functioneren van onze samenleving;
Doelrealisatie
Oplossingen van de knelpunten in de bereikbaarheid van provincie Flevoland zijn voorbereid.
Activiteiten 2020
- Er is samen met de gemeenten Urk en Noordoostpolder een verkenning uitgevoerd naar een nieuwe ontsluitingsweg Urk.
- De provincie is samen met de gemeente Lelystad medio 2020 een verkenning gestart naar de aanleg van de Laan van Nieuw Land en de Verlengde Westerdreef als hoofdontsluitingswegen van het Nationaal Park Land aan de zijde van Lelystad.
- We hebben grote stappen gezet in de uitvoering van investeringsprojecten van het Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (p-MIRT jaarschijf 2020). De belangrijkste:
Hogering: buiten zijn de eerste grootschalige werkzaamheden gestart: de voorbelasting is aangebracht. Onder het gewicht van zand klinkt de bodem in waardoor de aan te leggen toe- en afritten en parallelstructuur in de toekomst niet verzakken.
Ganzenweg-Knardijk: de gemeenteraad van Zeewolde heeft de bestemmingsplanwijziging ten behoeve van het project aangenomen en na een (corona-proof) starthandeling door gedeputeerde de Reus, is begonnen met de uitvoering waaronder het verleggen van de kabels en leidingen.
Gooiseweg fase 3: De voorbelasting voor de weg is aan het zetten, van het groenbestek is de uitvoering fase 1 is afgerond en fase 2 komt na aanleg van de verharding. Het verhardingsbestek is aanbesteed en is definitief gegund.
Fietsbrug Waterlandseweg: er is gekozen voor een kwalitatief hoogstaand ontwerp dat ook geheel past bij de locatie, maar complex bleek te zijn in de uitvoering. De belangrijkste hobbels zijn nu genomen, de uitvoering is in 2020 ter handgenomen en de oplevering wordt voorzien eerste kwartaal 2021.
Realisatie N307: medio 2020 is de planfase afgerond en een doorstart gemaakt naar de realisatiefase. Hierbij is ervoor gekozen de samenwerking met de provincie Overijssel voort te zetten. Er is een vijftal uitvoeringsovereenkomsten getekend en de uitvoering van het werk is, onder voorwaarden, gegund aan een aannemerscombinatie. - We zijn in overleg getreden met de gebiedspartners om een plan op te stellen voor het verbeteren van het (snel)fietspadennetwerk.
Risico
In de paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing' is aandacht voor de (financiële) risico’s die we lopen op enkele infrastructurele projecten en de daarbij behorende beheersmaatregelen.
De kwaliteit van onze wegen is op peil en we hebben maatregelen getroffen die de (sociale)verkeersveiligheid verbeteren
Doel (2019-2023)
De kwaliteit van onze wegen is op peil en we hebben maatregelen getroffen die de (sociale) verkeersveiligheid verbeteren.
Doelrealisatie
We hebben de kwaliteit van onze wegen op peil gehouden volgens de vastgesteld kwaliteitsniveaus.
Activiteiten 2020
- We hebben jaarschijf 2020 van het Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur (MBVI) uitgevoerd.
In het kader van het programma 'Groot Onderhoud Bruggen en Sluizen' (GOBS) is de Urkersluis gerenoveerd en omgebouwd naar het nieuwe bedieningssysteem en zijn de Arie de Wit brug (voor de gemeente Urk) en de Friese sluis gerenoveerd.
Er zijn diverse verhardingsprojecten uitgevoerd (rijbaan Harderdijk, Leemringweg, Espelerringweg, Kuinderweg en rotondes in de Buitenring en de Kuinderweg), boomprojecten zijn uitgevoerd bij de Hogering en de Biddingringweg, fietspaden zijn gerenoveerd bij de Biddingringweg en de Oostvaardersdijk/Spiekweg en de beschoeiing van de Lage Dwarsvaart is vervangen. - We hebben het MBVI 2021 opgesteld en de Maatregelenlijst voor de periode 2021-2025 is voorbereid.
- We hebben verbeteringen van de veiligheid van provinciale fietspaden en oversteekvoorzieningen voor fietsers en voetgangers uit het p-MIRT jaarschijf 2020 uitgevoerd. Drie fietsoversteken zijn verbeterd. Ook zijn op twee locaties bij kunstwerken de fietspaden beter afgeschermd. Maatregelen voor de fiets voor het p-MIRT 2021-2025 geprogrammeerd. Zo is medio 2020 gestart met een verkenning naar een snelfietspad tussen Almere en Lelystad, als ontbrekende schakel in het fietsnetwerk binnen de Metropolitane Regio Amsterdam.
- We hebben met de regionale partners in 2020 risicoanalyses uitgevoerd en afgerond. Deze zullen de basis zijn voor het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid. Met de minister is afgesproken dat de decentrale overheden eind 2021 hun Uitvoeringsprogramma gereed hebben.
- We hebben de legalisering van de beheerstroken langs onze vaarwegen nagenoeg afgerond. Voor legalisering van de beheerstroken langs de wegen is het oneigenlijk gebruik door derden aan de hand van satellietfoto’s en schouw ter plekke in beeld gebracht.
Middelen
6.3 Infrastructuur | Rekening 2019 | Begroting 2020 ontwerp | Begroting 2020 na wijziging | Rekening 2020 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 28.229 | 30.224 | 27.363 | 27.554 | -191 |
Baten | -1.307 | -474 | -474 | -723 | 249 |
Saldo | 26.922 | 29.750 | 26.889 | 26.831 | 58 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Bijdragen aan gemeenten | 112 | 112 | 0 |
2. Gladheidsbestrijdingen | 213 | 160 | 53 |
3. Jaarlijks onderhoud wegen | -546 | -276 | -270 |
4. Overige kleine verschillen | 30 | -38 | 68 |
Totaal lasten | -191 | -42 | -149 |
Baten | |||
2. Gladheidsbestrijdingen | 33 | 33 | 0 |
3. Jaarlijks onderhoud wegen | 216 | 216 | 0 |
Totaal lasten | 249 | 249 | 0 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Bijdragen aan gemeenten
Vanuit dit budget zijn de per Flevolandse gemeente gemaximeerde, gelabelde subsidies in het kader van de Nadere regels subsidiëring verkeer en vervoer (infrastructurele werken, educatie en communicatie over verkeer en vervoer, intensivering van het fietsbeleid en impuls aan het wegennet) verstrekt. Uitnutting van dit budget is afhankelijk van de mate waarin gemeenten gebruik wensen te maken van het per gemeente gereserveerde subsidieplafond en de mate van gemeentelijke realisatie/voortgang van gesubsidieerde prestaties in het betreffende boekjaar. Het budgettair voordeel van € 0,11 mln. is gestort in de bestemmingsreserve 'Mobiliteit'.
2. Gladheidsbestrijdingen
De gladheidsbestrijding heeft een onderschrijding van € 0,21 mln. De hoogte van de uitgaven zijn afhankelijk van weersomstandigheden, hetgeen in 2020 geleid heeft tot minder uitgaven aan gladheidsbestrijding dan begroot was. Omdat de provincie ook voor derden werkzaamheden verricht is in 2020 € 0,03 mln. (zie baten) in rekening gebracht aan derden. Aan de reserve 'Gladheidsbestrijding' is € 0,16 mln. toegevoegd.
3. Jaarlijks onderhoud wegen
De overschrijding van Jaarlijks Onderhoud wordt als volgt verklaard:
a. Bij de ramingen wordt geen rekening met ongelukken (niet-planbaar). Bij de Elburgerbrug is de slijtlaag bij de bruggen aan beide zijde zijn losgeraakt. Bij de herstelwerkzaamheden bleek dat de betonnen onderlaag slecht was, hetgeen geleid heeft tot extra werkzaamheden. Het herstel ten laste van Jaarlijks onderhoud wegen bedroeg € 0,13 mln.
b. Schade aan de Tollebekerbrug. In september 2020 is tijdens inspectie geconstateerd dat de Tollebekerbrug was aangevaren en daarbij werd schade geconstateerd. De veroorzaker van de schade aan de brug bleek na intern onderzoek niet meer te achterhalen. Om de brug weer in bedrijf te stellen moest de schade aan de Tollebekerbrug hersteld worden. Het herstel van de schade bedroeg in totaal € 0,29 mln., waarbij € 0,02 mln. ten laste is gebracht van de voorziening 'Niet-Jaarlijks Onderhoud' en € 0,27 mln. ten laste van Jaarlijks Onderhoud. In de begroting Jaarlijks Onderhoud wordt beperkt rekening gehouden met schades, echter niet met schadebedragen van dergelijke omvang als bij de Tollebekerbrug. In de begroting Jaarlijks Onderhoud wordt geen rekening gehouden met niet verhaalbare schades.
c. Extra uitgaven in Groenvoorziening € 0,14 mln. Gedurende het lopende Strategisch Uitvoeringsplan (SUP) heeft een aanbesteding plaatsgevonden, waarbij de uitgaven hoger uitpakten. Daarnaast waren de uitgaven met betrekking tot de feitelijke bestrijding van ziekten (de eikenprocessierups en essentaksterfte). Hier is geen rekening mee gehouden in de ramingen. Daarnaast waren er uitgaven met betrekking tot de feitelijke bestrijding van ziekten (de eikenprocessierups en essentaksterfte) en is er ook een toename in stormschade door extremere weerbeelden. Hier is geen rekening mee gehouden in de ramingen.
4. Jaarlijks onderhoud wegen
De baten bij jaarlijks onderhoud wegen zijn het gevolg van verhaalbare schades. De hogere baten dekken een deel van de schadebedragen. Het ontvangen bedrag aan ontvangen schade-uitkering bedroeg in 2020 € 0,21 mln.