Portefeuillehouder
J. de Reus
Onderzoeken van verbeteringen in toekomstig openbaar vervoer
Doel (2019-2023)
De mogelijkheden voor realisatie van snelle (rail)verbindingen tussen Flevoland en de andere delen van het land zijn onderzocht.
Doelrealisatie
In 2020 is onderzoek gedaan en/of bijgedragen aan onderzoek naar de realisatie of verbetering van openbaar-vervoerverbindingen met de omliggende regio's.
Activiteiten 2020
- We hebben onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om de busverbinding Groningen – Heerenveen - Emmeloord door te trekken naar Lelystad. Dit bleek een te dure en juridisch te complexe ingreep waarvan een te kleine groep reizigers zou profiteren.
- Voor het onderzoek naar de potentie van een snellere openbaar-vervoerverbinding tussen de Randstad en Noord-Nederland hebben wij input geleverd als stakeholder.
- Onder leiding van NS heeft in 2020 onderzoek plaatsgevonden naar de mogelijkheden voor versnelling van de treinverbinding Almere – Utrecht en eventuele doortrekking naar Lelystad. Deze studie bood alleen een oplossing waar andere (grote) groepen reizigers nadeel zouden ondervinden. NS heeft toegezegd in 2021 nogmaals onderzoek te doen en ziet nu andere mogelijkheden voor verbetering.
- In 2020 is het Toekomstbeeld OV Noord-Holland/Flevoland afgerond, het document heeft gediend als input voor het Landelijk Toekomstbeeld OV 2040.
- Op 28 september 2020 heeft de staatssecretaris met de regio en spoorsector afspraken gemaakt over OV-SAAL (Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad) middellange termijn. Vanaf 2029 zullen er op deze corridor meer treinen rijden. De snelle treinen gaan naar Amsterdam Zuid – Schiphol en de sprinters naar Amsterdam Centraal. Door het ontvlechten van deze stromen is het mogelijk om op de bestaande infrastructuur meer treinen te laten rijden.
Nachttreindienst realiseren
Doel (2019-2023)
De nachtelijke bereikbaarheid van zowel Schiphol als Amsterdam Lelystad Airport is verbeterd
Doelrealisatie
In 2020 is een onderzoek gestart naar de mogelijkheden om de bereikbaarheid per openbaar vervoer van Lelystad Airport vanuit de regio Amsterdam/Schiphol in de nachtelijke uren te verbeteren. Begin 2021 zal dit onderzoek worden afgerond, waarna besluitvorming over realisatie plaats kan vinden.
Activiteiten 2020
Met NS, ProRail, het Rijk, Lelystad Airport en andere betrokkenen is een onderzoek opgestart naar de mogelijkheden voor verbetering van de bereikbaarheid per openbaar vervoer van Lelystad Airport vanuit de regio Amsterdam/Schiphol in de nachtelijke uren. De focus ligt vooral op het bieden van vervoer voor passagiers van Lelystad Airport, in aansluiting op de vluchten. Indien mogelijk wordt ook andere vraag naar nachtvervoer meegenomen. De provincie is trekker van het onderzoek.
Bereikbaarheid Nationaal Park Nieuwe Land
Doel (2019-2023)
De bereikbaarheid van Nationaal Park Nieuw Land is verbeterd.
Doelrealisatie
De bereikbaarheid van Nationaal Park Nieuw Land per openbaar vervoer is in 2020 gelijk gebleven.
Activiteiten 2020
- In 2020 is onder leiding van NS gestart met het opstellen van een meerjarige ontwikkelagenda voor de spoorlijn in Flevoland. Hierbij is de bereikbaarheid van Nationaal Park Nieuw Land vanaf stations in Almere en Lelystad als aandachtspunt benoemd.
- In 2020 heeft een onderzoek plaatsgevonden naar de mogelijkheden voor een nieuwe openbaar-vervoerverbinding tussen Lelystad en Enkhuizen. Hierbij is ook gekeken naar de mogelijkheden om het Nationaal Park te bedienen. Begin 2021 wordt met provincie Noord-Holland (opdrachtgever voor openbaar vervoer over de Houtribdijk) het gesprek gestart over de resultaten van het onderzoek en over vervolgstappen.
- In 2020 namen andere dossiers veel tijd in beslag (zoals het komen tot afspraken over OV-SAAL en het opvangen van de effecten van de coronapandemie). Het opstarten van een onderzoek naar de haalbaarheid van een nieuw station Lelystad-zuid, dat zowel een functie kan vervullen voor de bereikbaarheid van het Nationaal Park als van de zuidelijke stadsuitbreidingen van Lelystad, is gepland voor 2021.
Kleine kernen blijven bereikbaar door slim maatwerk OV
Doel (2019-2023)
De bereikbaarheid van de kleine kernen is door slim maatwerk-OV op peil gehouden.
Doelrealisatie
Als gevolg van de coronapandemie zijn de reizigersaantallen van het openbaar vervoer begin 2020 sterk teruggelopen. Dit heeft ertoe geleid dat gedurende een deel van het jaar een beperktere dienstregeling is gereden. De bereikbaarheid van kernen en steden is gegarandeerd door wel op (nagenoeg) alle lijnen vervoer te blijven aanbieden.
Activiteiten 2020
Er is een breed en verdiepend marktonderzoek uitgevoerd naar de behoefte aan vraaggericht vervoer in de gemeente Noordoostpolder. De resultaten geven aan dat deze behoefte aanwezig is en dat er ook bereidheid is om hiervoor te betalen. Dit is aanleiding geweest om voor de voorbereiding van het uitvoeren van een pilot in de gemeente Noordoostpolder ook provinciale middelen te gaan reserveren als onderdeel van het nieuwe vastgestelde beleidskader voor Smart Mobility (Fundament Smart Mobility Flevoland 2021 – 2025).
Middelen
6.1 Openbaar vervoer | Rekening 2019 | Begroting 2020 ontwerp | Begroting 2020 na wijziging | Rekening 2020 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 35.084 | 36.115 | 34.319 | 32.822 | 1.497 |
Baten | -8.147 | -8.000 | -8.656 | -7.779 | -877 |
Saldo | 26.937 | 28.115 | 25.663 | 25.043 | 620 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Openbaar streekvervoer | 1.197 | 1.197 | 0 |
2. Afwikkelingsverschillen | 203 | 203 | 0 |
3. Regiotaxi Flevoland | 42 | 42 | 0 |
Overige kleine verschillen | 55 | 55 | 0 |
Totaal lasten | 1.497 | 1.497 | 0 |
Baten | |||
1. Openbaar streekvervoer | -1.197 | -1.197 | 0 |
2. Afwikkelingsverschillen | 447 | 447 | 0 |
3. Regiotaxi Flevoland | -53 | -53 | 0 |
Overige kleine verschillen | -74 | -74 | 0 |
Totaal baten | -877 | -877 | 0 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Openbaar streekvervoer
De budgettaire verschillen met betrekking tot het openbaar streekvervoer vloeien voornamelijk voort uit de reguliere concessieovereenkomst IJsselmond, in relatie tot de voorwaarden die verbonden zijn aan de Regeling specifieke uitkering beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-concessies 2020. Omdat de ter bepaling van de (netto) exploitatiebijdrage pre-corona geschatte opbrengsten in 2020 niet volledig zijn gerealiseerd, heeft hiervoor in lijn met de voorwaarden van het ministerie een per saldo kostenneutrale aanpassing (verlaging van de verantwoorde lasten én baten) plaatsgevonden ten bedrage van € 1,18 mln.
2. Afwikkelingsverschillen
Beide budgettaire voordelen zijn voornamelijk gevormd doordat in 2020 vaststelling van de exploitatiesubsidies OV Regio IJsselmond over de concessiejaren 2018 en 2019 heeft plaatsgevonden. Deze afrekeningen hebben elk geleid tot een provinciale meevaller ten opzichte van de in de subsidieverleningsbeschikking opgenomen (en in eerdere jaren verantwoorde) lasten uit hoofde van minderwerk en baten uit hoofde van hoger gerealiseerde reizigersopbrengsten over de betreffende concessiejaren. Het totaal budgettair voordeel van € 0,65 mln. is gestort in de bestemmingsreserve 'Mobiliteit'.
3. Regiotaxi Flevoland
Als gevolg van de coronapandemie is het gebruik van de Regiotaxi Flevoland in 2020 sterk gedaald. Dit heeft tot gevolg gehad dat de kosten de begroting na wijziging met € 0,04 mln. hebben onderschreden. Omdat het grootste deel van de kosten aan de gemeenten Dronten, Lelystad, Noordoostpolder en Zeewolde (Wmo-vervoer) wordt doorbelast, zijn de baten uit deze doorbelastingen ook lager geweest dan begroot (€ 0,02 mln.). Daarnaast heeft het verminderd gebruik van de Regiotaxi Flevoland als OV-vangnet geleid tot een lagere dan voor 2020 begrote eigen bijdrage, waarvan het budgettair nadeel ten laste komt van de provincie (€ 0,03 mln.). Per saldo bedraagt het budgettair nadeel € 0,01 mln. Dit bedrag is in mindering gebracht op de storting in de bestemmingsreserve 'Mobiliteit'.