Portefeuillehouder
J. de Reus
Reizigers kunnen snel, betrouwbaar en veilig reizen en kunnen kiezen tussen vervoermiddelen
Doel (2019-2023)
Reizigers kunnen snel, betrouwbaar en veilig reizen en kunnen kiezen tussen vervoermiddelen.
Doelrealisatie
We zijn gestart met het aanpakken van de urgente knelpunten die staan in het p-MIRT (2020 2023).
Activiteiten 2020
- We hebben het Programma Mobiliteit en Ruimte geactualiseerd en als bijlage gevoegd bij de programmabegroting ter vaststelling.
- We zijn gestart met het opstellen van een nieuw Programma Mobiliteit en Ruimte 2022.
- We hebben de activiteiten uit het Programma Mobiliteit en Ruimte uitgevoerd.
Oplossen van knelpunten buiten Flevoland die van invloed zijn op de bereikbaarheid van Flevoland
Doel (2019-2023)
Knelpunten buiten Flevoland, die van invloed zijn op de bereikbaarheid van Flevoland, zijn opgelost of er zijn voorbereidingen getroffen voor het oplossen ervan.
Doelrealisatie
Het doel is (groten)deels behaald. Aangezien er vaak sprake is van afhankelijkheid van en draagvlak bij andere gebiedspartners en van de Rijksoverheid gaat is het een zaak van de lange adem.
Activiteiten 2020
- Eind 2020 hebben rijk en regio een Ontwikkelstrategie voor Amsterdam Bay Area vastgesteld met daarin de (tussen) resultaten en conclusies van het MIRT-onderzoek. Daarin onderschrijven partijen de noodzaak en uitgangspunten voor woningbouw in Almere, waarbij de IJmeerverbinding als kansrijke oplossing wordt gezien. Het onderzoek wordt in 2021 afgerond.
- Eind 2020 hebben rijk en regio naar aanleiding van een uitgevoerd onderzoek gezamenlijk afgesproken een MIRT-verkenning te starten naar de capaciteitsuitbreiding van de A27 tussen knooppunt Eemnes en de aansluiting Almere Haven.
- Een goede verkeersverbinding met Flevokust Haven is gerealiseerd en de bereikbaarheid van de maritieme servicehaven is verkend. Daarnaast is uitvoering gegeven aan het convenant ‘Bereikbaarheid Lelystad Airport’ en is in het kader daarvan een start gemaakt met een onderzoek hoe het openbaar vervoer aldaar verbeterd kan worden.
- Bij het rijk en andere gebiedspartners dringen wij verder aan op besluitvorming die voor de bereikbaarheid van Flevoland essentieel is:
- de verbreding van de N50 tussen Kampen-Zuid en Hattemerbroek;
- de verbreding van de sluis, bruggen en vaargeulen bij Kornwerderzand.
- De doelen en opgaven uit het Programma Mobiliteit en Ruimte zijn vertaald naar concrete activiteiten.
- We nemen deel aan het rijksregioprogramma 'Samen Bouwen aan Bereikbaarheid'.
Stimuleren Smart Mobility
Doel (2019-2023)
Bereikbaarheid in Flevoland is verbeterd door de inzet van smart mobility.
Doelrealisatie
De bereikbaarheid in provincie Flevoland is door de inzet van Smart Mobility deels verbeterd.
Activiteiten 2020
- We hebben het beleid voor smart mobility vernieuwd (Fundament Smart Mobility Flevoland 2021 – 2025), gericht op het vergroten van de inzet van smart mobility in Flevoland om de bereikbaarheid te verbeteren.
- We hebben de kansen van inzet van smart mobility bij evenementen (Floriade en Walibi/Evenemententerrein Oostrand) onderzocht. De projectinitiatiefase is afgerond. Er is besloten om middels een innovatiecompetitie ondernemers uit te dagen de bereikbaarheid van evenementen in de provincie Flevoland te optimaliseren en de samenwerking tussen betrokken partijen te verbeteren.
Regionale mobiliteitsprogramma Flevoland integreren in het omgevingsprogramma
Doel (2019-2023)
De mobiliteit is verduurzaamd als bijdrage aan het Klimaatakkoord volgens de principes van haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar (Rijksopdracht).
Doelrealisatie
De onderstaande activiteiten zijn ingezet ter verduurzaming van de mobiliteit. Behoudens enkele quick wins die binnen de directe invloedsfeer van de provincie liggen, is dit vooral een proces van lange adem dat samenwerking vraagt met een groot aantal externe partners. Dit proces is opgestart.
Activiteiten 2020
- We hebben samen met regionale partners het proces opgestart om in een regionaal mobiliteitsprogramma uit te werken hoe we, ter uitvoering van het Klimaatakkoord, met alle regionale partijen samen invulling geven aan de verandering en verduurzaming van de mobiliteit. Dit regionale mobiliteitsprogramma stellen we eerste helft van 2021 vast. De hoofdlijnen integreren we in hoofdstuk 6 Mobiliteit en Ruimte van het Omgevingsprogramma.
- We hebben samen met de provincies Gelderland en Overijssel een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar de inzet van waterstofbussen binnen de concessie IJssel-Vecht. Doordat de winnende vervoerder heeft aangeboden om nagenoeg volledig met batterij-elektrische bussen te gaan rijden, is afgezien van verdere uitwerking van plannen voor waterstofbussen.
- In 2020 zijn voorbereidingen getroffen voor de aanleg van de benodigde laadinfrastructuur voor het elektrisch OV-materieel dat binnen de concessie IJssel-Vecht en de concessie Airport Express ingezet gaat worden.
- Begin 2020 is met provincie Friesland, OV-bureau Groningen-Drenthe en vervoerder Arriva ingezet op een pilot, inhoudende dat gedurende enkele jaren een tot waterstofbus omgebouwde touringcar zou gaan rijden op de busverbinding Groningen – Emmeloord. De pilot is vroegtijdig beëindigd wegens financiële problemen bij het ombouwbedrijf.
- We hebben stappen gezet om de CO2-voetafdruk van de provinciale infrastructuur verder te verminderen. Dit hebben we zowel bij nieuwe infrastructuur, als bij beheer en onderhoud aan bestaande infrastructuur gedaan. Zo hebben we aanvullende (strengere) duurzaamheidseisen opgenomen in onze bestekken. We hebben een pilot uitgevoerd waarbij de bestaande asfalt toplaag is vervangen door een toplaag met 50% gerecycled materiaal. En we hebben aannemers gestimuleerd om met duurzamere oplossing te komen voor de te gebruiken materialen op een nieuw aan te leggen rotonde.
- Op het moment van een aanbesteding werken we verder aan het volledig emissievrij maken van ons eigen wagenpark. Dit heeft in 2020 nog niet geleid tot een verdere verduurzaming van ons wagenpark.
- Binnen het project 'MRA-Elektrisch' werken we met Noord-Holland en Utrecht samen om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren. Afgelopen jaar zijn vanuit het project 'MRA-Elektrisch' ruim 300 (publieke) laadpalen (is 600 laadpunten) geplaatst in de provincie Flevoland. Het grootste deel is geplaatst in de gemeenten Almere en Lelystad.
- Voor het wegwerken van ontbrekende schakels in het (snel)fietspadennetwerk zijn we samen met gemeenten, natuurorganisaties en de Fietsersbond gestart met het definiëren van een Kernnetwerk Fiets Flevoland en een inventarisatie van knelpunten. Op basis daarvan stellen we in 2021 een uitvoeringsprogramma fietspaden vast voor de komende jaren. Daarnaast zijn we gestart met de verkenning van de snelfietsroute Almere-Lelystad. Afronding volgt eerste halfjaar 2021.
Risico
Minder prioriteit voor verkeersveiligheid bij de politie kan leiden tot daling van de handhavingsdruk.
Middelen
6.2 Ontwikkeling en innovatie mobiliteit | Rekening 2019 | Begroting 2020 ontwerp | Begroting 2020 na wijziging | Rekening 2020 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.108 | 2.087 | 1.796 | 1.317 | 479 |
Baten | 0 | 0 | -185 | 0 | -185 |
Saldo | 1.108 | 2.087 | 1.611 | 1.317 | 294 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Fietsmaatregelen | 285 | 285 | 0 |
2. Instrumentatie beleid | 78 | 78 | 0 |
3. Organisatiekosten PBM | 34 | 34 | 0 |
Overige kleine verschillen | 82 | 82 | 0 |
Totaal lasten | 479 | 479 | 0 |
Baten | |||
1. Fietsmaatregelen | -185 | -185 | 0 |
Totaal baten | -185 | -185 | 0 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Fietsmaatregelen
Aan de gemeente Almere is in 2020 een meerjarige projectsubsidie beschikt ten behoeve van de aanleg van twee fietsbruggen in de Metropolitane hoofdfietsroute Spoorbaanpad. Ter gedeeltelijke dekking van de hiermee samenhangende lasten heeft de provincie van het ministerie van IenW een specifieke uitkering ontvangen. De uitvoering van het project is vertraagd en de gemeente heeft de beschikt gekregen subsidie in 2020 nog niet besteed. Het tijdelijk budgettair voordeel van per saldo € 0,1 mln. (doorgeschoven activiteiten) is gestort in de bestemmingsreserve 'Mobiliteit'.
2. Instrumentatie beleid
De provincie werkt binnen het platform Mobiliteit van de MRA samen met andere overheden aan de ontwikkeling, het beheer en onderhoud van verkeersmodellen voor strategische weg- en openbaar vervoerstudies. VENOM is het rekenkundig hulpmiddel waarmee de effecten van projecten, maatregelen en beleid op de beschikbare ruimte, de mobiliteit en de infrastructuur worden onderzocht. Zowel provinciaal aandeel in de kosten van het platform en onderzoeken, alsmede de inhuur van specialisten zijn in 2020 lager uitgevallen dan begroot (€ 0,07 mln.). Het budgettair voordeel van € 0,08 mln. is gestort in de bestemmingsreserve 'Mobiliteit'.
3. Organisatiekosten PBM
Het budgettair voordeel ten opzichte van de begroting 2020 wordt voornamelijk veroorzaakt door de lager doorbelast gekregen kosten die samenhangen met provinciaal aandeel in het onderzoek naar de Amsterdam Bay Area (€ 0,03 mln.). Het budgettair voordeel van € 0,03 mln. is gestort in de bestemmingsreserve 'Mobiliteit'.