Portefeuillehouder
J. de Reus
C.W. Smelik (Uitwerkingsagenda, Omgevingswet)
M.A. Rijsberman (Lelystad Next Level)
H.J. Hofstra (Agenda IJsselmeergebied 2050)
De Uitwerkingsagenda Samen Maken We Flevoland is uitgevoerd, geëvalueerd en geactualiseerd
Doel (2019-2023)
De Uitwerkingsagenda Samen Maken We Flevoland is uitgevoerd, geëvalueerd en geactualiseerd.
Doelrealisatie
De 'Uitwerkingsagenda Samen Maken We Flevoland 2020 -2025' is vastgesteld, waarbij is uitgewerkt hoe provincie en partners gezamenlijk uitvoering geven aan de opgaven uit de Omgevingsvisie.
Activiteiten 2020
- We hebben uitvoering gegeven aan de activiteiten uit de ‘Uitwerkingsagenda Samen maken we Flevoland 2020 – 2025’ in samenwerking met onze partners.
- We zijn gestart met het opzetten van een monitor van de Omgevingsvisie op hoofdlijnen.
- Op 10 november 2020 heeft de tweede conferentie 'Samen Maken We Flevoland' plaatsgevonden waar we met onze mede-overheden het gesprek hebben gevoerd over samenwerking en grote regionale vraagstukken. De uitkomsten van de conferentie en de inhoud van het 'Manifest Wij zijn Flevoland!' zijn de basis voor een vervolg in 2021. Dit doen we met een kopgroep van bestuurders die uit het traject van de conferentie en Manifest is ontstaan. Provinciale Staten zullen betrokken worden voor het bepalen van richting en prioriteiten. Ook het traject met betrekking tot de strategische agenda zal hierin meegenomen worden.
- Voor financieringsvraagstukken is een Handreiking financieringsinstrumenten opgesteld.
De invoering van de Omgevingswet is voorbereid
Doel (2019-2023)
De invoering van de Omgevingswet is voorbereid, zodanig dat de provincie kan sturen op effectief beleid ten behoeve van duurzame leefkwaliteit.
Doelrealisatie
Het Rijk heeft de inwerkingtreding van de Omgevingswet een jaar uitgesteld. Een voorstel (in de vorm van een Koninklijk Besluit) om de wet 1 januari 2022 van kracht te laten worden is ingediend bij de Eerste en Tweede Kamer. Een ontwerp van Omgevingsprogramma en de daarbij behorende Omgevingsverordening zijn vastgesteld. De aansluiting op het Digitale Stelsel (DSO-LV) is vertraagd, doordat het Rijk nog niet de benodigde standaarden voor het opstellen van beleid en regels (de STOP/TPOD’s) heeft opgeleverd.
Activiteiten 2020
- Vanwege uitstel van de Omgevingswet is samen met de provincies Utrecht en Gelderland een aanvraag voor toepassing van de Crisis en Herstelwet ingediend om zonodig met de omgevingsverordening vooruit te kunnen lopen op de Omgevingswet. Om dit mogelijk te maken heeft het Rijk de 23 e tranche van de Crisis en Herstelwet in procedure gebracht.
- Provinciale Staten hebben een ontwerp van de Omgevingsverordening Flevoland vastgesteld en ter inzage gelegd zodat de verordening tijdig voldoet aan de Omgevingswet.
- We hebben een eerste inventarisatie gemaakt wanneer de provincie betrokken wil worden bij ruimtelijke initiatieven.
- Samen met de medeoverheden (ketenpartijen) zijn voorstellen gemaakt voor het gezamenlijk afhandelen van vergunningsaanvragen en het inrichten van omgevingstafels. Zo ook voor het geval dat de provincie wil ingrijpen bij een gemeentelijk omgevingsplan met een reactieve interventie. Deze worden in 2021 bestuurlijk voorgelegd.
- In 2020 hebben de gemeenten 44 ontwerp-bestemmingsplannen gepubliceerd. Op drie hiervan heeft de provincie een zienswijze ingediend: twee plannen van de gemeente Noordoostpolder voor zon en één plan van de gemeente Urk voor een bedrijventerrein.
Opstellen van een landschapsprogramma
Doel (2019-2023)
We hebben een landschapsprogramma opgesteld dat uitgaat van landschap als integraal onderdeel van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen.
Doelrealisatie
Het opgestelde programma 'Landschap van de Toekomst' geeft richting aan bij het handhaven van karakterbepalende landschapselementen.
Activiteiten 2020
In nauwe samenwerking en afstemming met gemeenten en terreinbeherende organisaties is het programma 'Landschap van de Toekomst' opgesteld. De concepten zijn meermaals besproken met Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten. Volgens planning wordt het programma in 2021 vastgesteld.
In Flevoland is een verbeterde, prettige en gevarieerde woonomgeving/woonvoorraad gerealiseerd
Doel (2019-2023)
In Flevoland is een verbeterde, prettige en gevarieerde woonomgeving/woonvoorraad gerealiseerd.
Doelrealisatie
Een evenwichtiger ontwikkeling van de woonagenda is regionaal voorbereid / vastgesteld.
Hiertoe continueren we het beleid en starten we twee projecten: 'woonagenda' (meer kwalitatief en agenderend) en ‘100.000’ (meer kwantitatief en realiserend).
Activiteiten 2020
- Met de gemeenten hebben we overleg gevoerd en onze inzet afgestemd om tot een evenwichtige ontwikkeling van de woonmarkt te komen die ruimte biedt voor verschillende doelgroepen.
- We hebben regionaal samengewerkt aan de opstelling van een gemeenschappelijke regionale woonagenda.
- We hebben innovatief en duurzaam (ver)bouwen gestimuleerd en partners bijeengebracht.
- We bevorderen kennis in de regio.
- In februari 2020 nam de Tweede Kamer de motie Koerhuis c.a. aan, waarin het kabinet wordt gevraagd om samen met de regio te verkennen of in Flevoland 100.000 woningen kunnen worden gebouwd. Provinciale Staten namen als reactie daarop een motie aan, waarin staat dat sprake moet zijn van ‘een volwaardige, leefbare en duurzame gebiedsontwikkeling, waarbij (OV)-bereikbaarheid, werkgelegenheid, voorzieningen, ruimte voor natuur en kwaliteit van wonen als belangrijke uitgangspunten gelden’. Deze motie is leidraad voor ons handelen. In overleg met de gemeenten hebben we input geleverd voor de reactie van het kabinet, die in november 2020 aan de Tweede Kamer is gestuurd. We zien ruimte om tot 2050 in de drie polders 90.000-115.000 woningen te realiseren. In november heeft Lelystad haar ‘bod’ verder verhoogd van 15.000 naar 40.000 woningen. Het kabinet erkent in de reactie op de motie dat een samenhangende besluitvorming over de woningbouw, ecologische maatregelen en de aanleg van infrastructuur nodig is. Diverse nadere verkenningen zijn aangekondigd om dit uit te werken.
Realiseren ambities m.b.t. de ontwikkeling van Almere op basis van Handelingsperspectief MRA Oostflank
Doel (2019-2023)
De internationale concurrentiepositie van de Noordvleugel van de Randstad is verbeterd door verdere ontwikkeling van Almere, waarbij de woningbouwopgave van Almere is bepaald en er zicht is op realisatie en cofinanciering van de IJmeerverbinding.
Doelrealisatie
Het Meerjarenprogramma 2017-2021 van het Fonds Verstedelijking Almere (FVA) is in uitvoering. En dit jaar hebben Provinciale Staten en de gemeenteraad van Almere het Jaarprogramma 2021 en het nieuwe Meerjarenprogramma 2021-2025 vastgesteld.
Activiteiten 2020
- Het Handelingsperspectief MRA Oostflank is in het BO-MIRT aangeboden aan de minister als onderdeel van de Verstedelijkingsstrategie voor de MRA. Het vormt een actualisatie van de RRAAM-afspraken (2013) waarin naast woningbouw, economie en bereikbaarheid ook nieuwe onderwerpen aan de orde komen als circulaire economie, stedelijke vernieuwing en energie. In het Handelingsperspectief zijn afspraken gemaakt met het Rijk en regionale partners over de verdere ontwikkelingsrichting aan de Oostkant van Amsterdam, meer specifiek over Almere, Lelystad en de regio. Het Handelingsperspectief vormt een basis voor een verdere uitwerking in een Uitvoeringsagenda.
- Er is een nieuw Meerjarenprogramma voor het FVA 2021-2025 vastgesteld. Op basis hiervan heeft Provinciale Staten eveneens het Jaarprogramma 2021 geaccordeerd.
- We hebben het Jaarprogramma FVA 2020 uitgevoerd. De coronacrisis heeft beperkt invloed gehad op de uitvoering van de FVA-projecten. De effecten waren met name te merken op geplande bijeenkomsten. In 2020 is onder meer gestart met de verbouwing van het station Almere Centrum en zijn onderdelen van het Rondje Weerwater gerealiseerd: de eerste fase van de Esplanade en de track bij Stedenwijk zijn opgeleverd. De aanbesteding van de Flevo Campus is afgerond. De bouw van de Aeres Hogeschool is gestart, evenals die van het Food Forum. In het najaar heeft de Village tijdens de (digitale) Flevo Campus live zijn deuren geopend voor jonge ondernemers. Ook de aanbesteding van de internationale school is afgerond. In het kader van het project 'Citylab' is onder meer het zeer succesvolle Steigerfestival georganiseerd. In maart is de kwartiermaker voor de museale voorziening enthousiast aan de slag gegaan. Zij heeft onder andere een plan van aanpak en activiteitenprogramma opgesteld en aan Gemeenteraad en Provinciale Staten gepresenteerd. De aanbesteding voor De Kunstruimte op het Floriade-terrein is afgerond. Het winnende ontwerp heeft veel media-aandacht gekregen. Kers op de taart afgelopen jaar was de toekenning van de BIS-subsidie voor het Kunstmuseum Flevoland. De geplande activiteiten in het sleutelproject 'Nationaal Park Nieuw Land – Almeerse Poort' hebben vertraging opgelopen. Deels omdat publieksactiviteiten niet door konden gaan door de coronamaatregelen, deels door bezwaarprocedures tegen vergunningen. In de Kustzone Poort is gestart met de aanleg van het evenementenstrand. Het Atelier StrandLAB heeft zo veel mogelijk alternatieve invullingen gezocht voor culturele activiteiten. In de programmalijn 'Vernieuwend Wonen' is onder meer concreet gestart met de bouw van de eerste WikiHouses. Tot slot hebben we binnen alle programmalijnen gewerkt aan de voorbereiding van nieuwe projecten uit het nieuwe meerjarenprogramma 'FVA 2021-2025'.
De positie van Lelystad als aantrekkelijke, gezonde en duurzame stad is verbeterd
Doel (2019-2023)
De positie van Lelystad als aantrekkelijke, gezonde en duurzame stad is verbeterd.
Doelrealisatie
Gemeente Lelystad, provincie en rijk hebben gezamenlijk een uitvoeringsprogramma 'Lelystad Next Level'
(LNL) opgesteld, waarmee de positie van Lelystad wordt verbeterd als een aantrekkelijke, economisch dynamische en duurzame stad die financieel gezond en zelfstandig is.
Activiteiten 2020
- Als partner in 'Lelystad Next Level' hebben we zowel een inhoudelijke als een financiële bijdrage geleverd in de uitwerking van de uitvoeringsstrategie voor het programma 'Lelystad Next Level'. In de najaarsnota zijn hiertoe de middelen meerjarig beschikbaar gesteld voor de te maken proceskosten en als uitvloeisel van het voornemen in de begroting.
- We hebben als strategisch partner deelgenomen aan de regietafel en het programmabureau en we leveren ambtelijke capaciteit bij het opstellen van het uitvoeringsprogramma. In het najaar is met partners een stap gemaakt over de richting van de uitvoeringstrategie.
- De samenwerkingsagenda vanuit de Omgevingsvisie geeft richting aan hoe de provincie inhoudelijk kan bijdragen aan de programmalijnen 'Uitnodigende Stad', 'Veerkrachtige Samenleving' en 'Ondernemende Stad' van het Uitvoeringsprogramma; daartoe maken we concrete afspraken.
Middelen
1.1 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en landschap | Rekening 2019 | Begroting 2020 ontwerp | Begroting 2020 na wijziging | Rekening 2020 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 8.478 | 13.470 | 14.770 | 13.976 | 794 |
Baten | -133 | -22 | -307 | -241 | -66 |
Saldo | 8.345 | 13.448 | 14.463 | 13.735 | 728 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan effect op: | |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Omgevingswet | 84 | 67 | 17 |
2. Woonagenda | 63 | 0 | 62 |
3. Waterlab | 109 | 50 | 59 |
4. Flevoland bouwt aan Nederland | 410 | 410 | 0 |
Overige kleine verschillen Almere 2.0 | 15 | -5 | 20 |
Overige kleine verschillen Ruimtelijke ontwikkeling en landschap | 113 | 0 | 113 |
Totaal lasten | 794 | 523 | 271 |
Baten | |||
3. Waterlab | -59 | 0 | -59 |
Overige kleine verschillen | -7 | 0 | -7 |
Totaal baten | -66 | 0 | -66 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Omgevingswet
De inwerkingtreding van de Omgevingswet is in het voorjaar van 2020 uitgesteld tot 1 januari 2022. Het aansluiten op en oefenen met het digitaal stelsel is naar achteren geschoven en zal vooral in 2021 gaan plaatsvinden. Verder zijn vanwege corona veel bijeenkomsten online vormgegeven en zijn de gelden niet allemaal in 2020 besteed. Hierdoor heeft een lagere onttrekking aan de 'Brede Bestemmingsreserve', oormerk 'Omgevingswet' plaatsgevonden.
2. Opstellen woonagenda
De besteding van de gelden voor het opstellen van een regionale woonagenda is lager dan geraamd. De onderbesteding ontstaat om de volgende reden: We maken nu een woonagenda waar we samen met gemeenten onderzoeken wat de gemeenten willen agenderen op basis van hun woonvisies en op basis van interviews en gesprekken met ambtenaren en bestuurders over deze woonvisies. Zodra de agenda klaar is wordt deze voorzien van een programma met benodigde gelden. Dat is nu nog niet zo ver.
3. Waterlab
De uitvoering van het Waterlab was in 2020 budgetneutraal, de lasten van € 0,7 mln. zijn gedekt uit (vooruit ontvangen) bijdragen van derden. Zie ook de toelichting op de balans, vooruit ontvangen doeluitkeringen. De lasten zijn € 0,11 mln. lager dan begroot doordat kosten in latere jaren plaats zullen vinden, bijvoorbeeld in het project 'Circulair Water' waar een EU-subsidie voor wordt ontvangen.
4. Flevoland bouwt aan Nederland
In 2020 zijn voorbereidingen uitgevoerd voor het programma 'Flevoland bouwt aan Nederland'. Het programma zal in 2021 verder uitgewerkt en uitgevoerd worden. Van het budget van € 0,50 mln. is in 2020 € 0,09 mln. besteed. De niet bestede middelen blijven beschikbaar in de reserve 'Procesgelden gebiedsontwikkeling'.