Portefeuillehouder
C.W. Smelik
J.N.J. Appelman (tevens circulaire economie)
Flevoland staat bekend als grondstoffenleverancier voor de nieuwe circulaire economie
Doel (2019-2023)
Flevoland staat in 2030 bekend als grondstoffenleverancier voor de nieuwe circulaire economie en een deel van de het provinciale economisch instrumentarium is toegespitst op het stimuleren van de circulaire economie.
Doelrealisatie
Er is een start gemaakt met het aanpassen van het provinciale economisch instrumentarium.
Activiteiten 2020
- Het voornemen was om in 2020 een tussenrapportage 'Circulaire Economie' op te leveren. Dat is niet gelukt en wordt uitgesteld tot 2021. In 2020 heeft de aandacht met name gelegen op onderzoek en het beter in beeld brengen van stromen en ontwikkelrichtingen. Er is bijvoorbeeld verder onderzoek gedaan naar groene reststromen uit de publieke ruimte, verwaarding van agrarische reststromen in Flevoland, bouwstromen en textiel.
- Er zijn afspraken gemaakt met de OFGV over inzet op het gebied van VTH en circulaire economie.
- Er zijn er een aantal acties in gang gezet voor het opzetten van monitoring en verkennen van financieringsinstrumenten/ economisch instrumentarium.
- Met gemeente Almere is gewerkt aan de Fonds Verstedelijking projecten (onder meer 'PRICE'), we nemen deel aan onder andere het 'Regionaal programma Cirkelstad' en 'City Deal' en er hebben een aantal bijeenkomsten plaatsgevonden als 'Platform Circulair Flevoland', 'Kunststoffentafel' en 'Expeditie XL'.
Ons inkoop- en aanbestedingsbeleid is verder verduurzaamd
Doel (2019-2023)
Ons inkoop- en aanbestedingsbeleid is verder verduurzaamd, zodat de CO2-voetafdruk van aan ons te leveren diensten, werken en producten één van de afwegingscriteria is, de belasting van het milieu wordt geminimaliseerd en zodat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt worden betrokken.
Doelrealisatie
In de uitvoering van het inkoop- en aanbestedingsbeleid voor onze provinciale organisatie is CO2-reductie en duurzaamheid toegepast.
Activiteiten 2020
- Bij aanbestedingen is, waar mogelijk, de toepassing van hernieuwbare energie, de bio- en circulaire economie gestimuleerd. Zo is de catering op het provinciehuis circulair aanbesteed, koopt Flevoland samen met andere provincies energie duurzaam in en is er hoog ingezet op energieneutraliteit bij de aanbesteding van datacentercapaciteit voor de organisatie.
- De afdeling Infra heeft een aantal duurzaamheidseisen opgenomen in het moederbestek, waardoor deze bij al haar aanbestedingen van toepassing zijn.
- Het IPO heeft mede namens de provincie Flevoland het betonakkoord getekend.
- Er is bijgedragen aan het ontwikkelen van de handreikingen catering, asfalt en beton en verkeersborden door de MRA. We zoeken daarnaast actiever naar kansen voor kennisuitwisseling door middel van de opzet van een inkoopoverleg tussen provincie en de zes Flevolandse gemeenten.
Middelen
5.2 Duurzaamheid en circulaire economie | Rekening 2019 | Begroting 2020 ontwerp | Begroting 2020 na wijziging | Rekening 2020 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 636 | 1.162 | 1.013 | 653 | 360 | |
Baten | -71 | -150 | -301 | -206 | -94 | |
Saldo | 565 | 1.012 | 712 | 447 | 266 | |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Circulaire Economie | 341 | 0 | 341 |
Overige kleine verschillen | 19 | 0 | 19 |
Totaal lasten | 360 | 0 | 360 |
Baten | |||
Overige kleine verschillen | -94 | 0 | -94 |
Totaal baten | -94 | 0 | -94 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Lagere lasten Circulaire Economie
Bij de opgave 'Circulaire Economie' werken we met ondernemers in het Platform Circulair Flevoland en in keteninitiatieven op het gebied van groene grondstoffen en gebruikte materialen. Door corona waren er onvoldoende contactmomenten met ondernemers om gezamenlijk tot nieuwe verkenningen en ketens te komen die we wel voor ogen hadden. Fysieke platformbijeenkomsten waren niet mogelijk, hierdoor zijn ook minder kosten gemaakt.